Modeltrambaan op 23 december 2024
Tafel en bouw
De volgende onderwerpen worden later nog op aparte pagina's beschreven:
(in opbouw)
.
(in opbouw)
(nog niet beschikbaar)
(nog niet beschikbaar)
(nog niet beschikbaar)
Constructie van de modeltramtafel
Zoals op de Homepage staat vermeld is de modeltrambaan ontstaan door een verhuizing naar een appartement. Ik moest mijn RhB modelbaan afbreken, in de nieuwe woning was geen ruimte voor een modelbaan. Van de RhB modelbaan heb ik wel een diorama behouden die in een hoek van de woonkamer kwam te staan. Zie mijn blog RhB 1:87
Twee jaar na de verhuizing besloot ik om weer met een kleine modeltrambaan te starten. Dat moest op de plek van het diorama komen. Om die reden is de dioramatafel leeg gemaakt, opgeknapt en weer gebruikt.
De leeggemaakte oude tafel in de woonkamer. De achtergrondwand heeft weer een nieuw laagje blauw gekregen.
Kleur: Karwei IG PS-1198
Daarmee lag ook de afmeting vast op 298 x 70 cm. Het voorlopige ontwerp van 29 september 2024:
Elke modeltrambouwer heeft zijn eigen voorkeuren. De één wil een slingerend lijntje door de binnenstad, de ander een volle tramremise. Ik wilde weergeven wat ik mij vooral herinner: Een vrije trambaan langs of tussen een statige bomenrij. Je ziet dat op veel tramlijnen in het huidige Den Haag nog steeds. Al blijven die bomen jammer genoeg niet eeuwig staan!
Ook wilde ik een eindlus zoals op het Markenseplein in Duindorp. Het moest wel veel kleiner vanwege de beperkte ruimte.
Ik werk al 50 jaar met 12 mm hardhout multiplex op een open raamwerk van vuren latten. Daarmee heb ik goede ervaringen. Werken met populierenhout in het verleden gaf doorbuigingen. Op het multiplex wordt 4 mm kurk verlijmd voor geluidwering. De rail wordt op het kurk verlijmd zonder spijkertjes of schroeven.
Op de oude diorama tafel zijn twee raamwerken gezet die de basis vormen voor twee afneembare tafels. De twee tafels hebben aan de zijkant voor het uitnemen voldoende speling. De foto links laat zien hoe de verbindingen gemaakt zijn.
Ik wilde tenminste 8 cm hoogteverschil tussen het bovenste niveau en de onderliggende keerlus. Tijdens de bouw is dat 8,8 cm geworden, twee maal de dikte van een 44 mm lat. Het hellingspercentage in de helling tussen onder- en bovenlaag is daardoor 3,5% geworden.
De keerlus op de onderlaag blijft enigszins bereikbaar door een ronde opening.
Het multiplex wordt gelijmd en vastgeschroefd op horizontale balkjes 18 x 44 mm. In het midden van de keerlus is nog een extra steunpunt gemaakt. De overgang tussen de 3,5 % helling en beide horizontale delen verloopt vloeiend.
Kleur panelen voorzijde: RAL 2009.
Na het uitgebreid testrijden door de later verdekte lus wordt het "dak" er opgelegd. Daarvoor zijn vooraf railstaven tegen het dak gemonteerd die gaan dienen als tunnelbovenleiding. (Zie later de pagina Bovenleiding)
De panelen aan de voorzijde van de tafel blijven afneembaar. De breedte van de panelen wijken af van de tafeldelen.
De panelen hebben balkjes 18 x 18 mm die in de horizontale openingen van de tafel schuiven. Daarna wordt een paneel met klemplaatjes aan de binnenzijde vastgezet.
Ook alle tafeldelen zijn met plaatjes aan elkaar bevestigd om verschuiven tegen te gaan.