Railbouw
Rocoline
Ik heb voor de modeltrambaan gekozen voor standaard Rocoline rail met 2,1 mm spoorstaafhoogte (code 83). Deze rails zijn betrouwbaar en ook overal goed verkrijgbaar. Bij de start van de bouw had ik nog geen ervaring met het voorbuigen van flexrail. Daarom ging ik op zoek naar gebogen rail met een straal van 25 cm. Die R1 was al jaren niet meer verkrijgbaar, maar wel tweedehands via internet. Ik ontving voldoende ongebruikte rails uit zowel Nederland als Duitsland. Helaas bleek die R1 een spoorstaafhoogte te hebben van 2,5 mm.
Overal waar de 2,5 mm railstaafjes aansluiten op de 2,1 mm railstaafjes zijn de railverbindingen Roco 42612 gebruikt. Dat gaat goed, soms is er iets bij te slijpen en ik heb een 0,4 mm karton onder de 2,1 mm rail gelegd.
Overgang code 83 - code 100
Links 2,1 mm spoorstaafhoogte, rechts 2,5 mm
Bij het dubbelsporige tramtraject heeft bij mij de buitenboog een straal van 29,5 cm. Rocoline flexrail is goed in die boog te buigen, maar raillassen geven punten waarin de spoorstaaf de neiging heeft recht terug te buigen. Daarom is overgegaan op voorbuigen. Dat bleek heel eenvoudig door de los gehaalde spoorstaaf snel tussen drie schroefjes door te halen. Na dat een paar keer te doen bleef de spoorstaaf onveranderd staan in de juiste boogstraal.
Flexrail voorbuigen tot R=29,5 cm.
Rechtsonder de eenvoudige buigmal.
De Rocoline meegebogen wissels R2/3 geven voor een modeltrambaan een mooi verloop.
Groefrail in schaal 1:87
Vele tramtrajecten zijn voorzien van groefrail. Het grote voordeel hiervan is dat wegverharding tegen beide zijden van de railstaaf aangelegd kan worden. Tevens wordt voorkomen dat los verhardingsmateriaal in de ruimte tussen verharding en spoorstaaf komt.
Groefrail ligt vaak in de rijbaan. Autoverkeer kan ongehinderd doorrijden. Alleen de fietser moet oppassen dat hij of zij niet in de groef terechtkomt. De firma Tillig levert groefrail onder de naam "Tramgleis". Ik had daar geen vertrouwen in. Naar aanleiding van vele aanwijzingen op internet koos ik in eerste instantie voor de oplossing door een Minitrixrail tegen de Rocoline rail te solderen.
De HTM kende en kent nu nog steeds veel trajecten met normale spoorstaven op dwarsliggers waarbij alleen bij kruisingen met wegen en paden groefrail wordt toegepast. Dat is hetgeen wat ik ook op de modeltrambaan wilde.
Overgang normale spoorstaaf - groefrail.
De vleugel van de groefrail is uitgebogen.
Ik had echter de meeste groefrail nodig in bogen. De Minitrix rail bleek in verticale richting niet zonder goede geleiding voor te buigen. Ik besloot om hetzelfde beeld uit kunststof te maken. De strookjes van Evergreen bleken wel heel goed buigbaar te zijn.
Later meer hierover, nu alvast twee plaatjes:
Liggend 0,5 x 1,5 mm. Staand: 0,5 x 1,5 mm bij code 83 rail en 0,5 x 2,0 mm bij code 100 rail.
De railstolen dienen moeten wat afgeslepen worden.
Het kunststof is alleen voor het zicht.