Den Haag, Kneuterdijk, 27 maart 1975. Foto: Gerard van Vliet
Het voorbeeld
De HTM is nu een gemeentelijk openbaar vervoerbedrijf in de regio Haaglanden. De afkorting stond oorspronkelijk voor de in 1887 opgerichte Haagsche Tramweg Maatschappij. In 1975 had het tramnet van de HTM een duidelijke rechtlijnige structuur. Dit was ontstaan in 1965 door het verdunnen, bundelen en aan elkaar koppelen van tramlijnen. Van de oorspronkelijk buitenlijnen was alleen nog lijn 1 Den Haag centrum - Delft nog aanwezig. Lijn 11, ooit geheel op vrije baan aangelegd als spoorlijn, was al een sneltram met een semi-metro karakter.
Kaart tramlijnen HTM in 1975
Getekend op een kaart uit 2025 van OpenStreetMap
OpenStreetMap® is open data, in licentie gegeven onder de Open Data Commons Open Database-licentie
Op de kaart zijn schematisch de in 1975 aanwezige tramlijnen weergegeven met lijnnummers en bestemmingen zoals toen op de trams zichtbaar waren.
De letters L, S en LH staan bij de toen aanwezige drie remises. De verdeling van de lijnen over deze remises:
S: Remise Scheveningen: Lijnen 1, 8, 9, 10 en 11
L: Remise Lijsterbesstraat: Lijnen 3, 12 en 16
FH: Remise Frans Halsstraat. Lijn 6
Het materieel
In 1975 bestond het wagenpark van de HTM geheel uit PCC wagens. De afkorting PCC staat voor: Presidents Conference Committee (voorzitters conferentie commissie). Het was een commissie van de voorzitters van Amerikaanse trambedrijven die in 1929 besloot tot ontwikkeling van een moderne tram met eenmansbediening.
Na de tweede wereldoorlog werd de PCC-car wereldwijd gepromoot. Na een succesvolle introductie bij de Belgische Buurtspoorwegen koos ook Den Haag in 1947 voor een proef met de PCC. Vanaf 1949 reden twee in Brugge gebouwde PCC's in de hofstad, de 1001 en 1002. In 1950 werd de eerste serie besteld.
Serie 1003-1024
In dienst: 1952 - 1981
HTM 1010, lijn 10 richting station Voorburg,
Grote Marktstraat/Spui, 25 april 1975.
(foto Gerard van Vliet)
Serie 1101-1200
In dienst: 1957 - 1992
Na revisie en verbouwing in 1973 - 1980
in OV-geel
HTM 1151, lijn 8 richting Scheveningen Kurhaus,
Stationsplein, 8 maart 1975.
(foto Gerard van Vliet)
Serie 1201-1240
In dienst: 1963 - 1982
HTM 1234, lijn 3 richting Bohemen,
Grote Marktstraat / Jan Hendrikstraat, 16 sept. 1975.
(foto Gerard van Vliet)
Serie 1301-1340
In dienst 1971 - 1993
HTM 1324 + 1113, lijn 9 richting Scheveningen Kurhaus,
Spui, 5 juni 1975
(foto Gerard van Vliet)
Serie 2101-2130
(aanhangwagens zonder bestuurdersplaats)
In dienst 1974 - 1993
HTM 1327 + 2124, lijn 11 richting Station H.S.,
Scheveningen Haven, 1982.
(foto uit "Avondlog" van Wim Noordhoek)
Vanaf 1981 tot 1984 kwam de eerste serie GTL in dienst (Gelede Tram Lang). Dat betekende het begin van de buitendienststelling van PCC's, na de serie 1003 -1024 in 1981 ook de serie 1200 - 1240 in 1982.
In de jaren 1992 en 1993 werd de tweede serie GTL afgeleverd. Daarmee werden ook de andere PCC series buiten dienst gesteld. Op 30 juni 1993 reden de laatste PCC's in reguliere dienst.
Van de in totaal 234 PCC-cars waren er in 2022 nog 18 behouden, 11 stuks bij het HVOM (Haags Openbaar Vervoer Museum) en 7 stuks elders.
Bij de HTM zijn de 1302 als Partytram beschikbaar en de 1315 als meetwagen.
De behouden PCC's bij de HOVM, stand juli 2024, HOVM tramcollectie :
1022 (beige)
1165 (OV-geel)
1101 (Tourist Tram)
1180 (Tourist Tram)
1193 (Tourist Tram)
1210 (beige, zie de foto in de kop van dit blog)
1227 (nog niet rijvaardig, wordt Tourist Tram)
1304 (OV-geel)
1337 (OV-geel)
1321 (Tourist Tram)
2101 (OV-geel)
Tourist Tram 1193 op de Schedeldoekshaven op 24 juli 2016.
(foto Charles Voogd via Wikimedia Commons)
Bronvermelding
Bij het opstellen van deze pagina heb ik veel gehad aan het boek "Haagse PCC-cars" van Johan Blok.
Uitgegeven door De Alk bv, Alkmaar in 2022. ISBN 978 90 5961 258 7
Veel foto's zijn van Gerard van Vliet die in 1975 veel PCC's gefotografeerd heeft.
Zijn plaatjes op Flickr: Album HTM Tram in Den Haag
Op de website www.tundria.com staan duidelijke lijnennetkaarten van veel steden door de jaren heen.